oru.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Historia,: - berättande och spel
Örebro University, School of Humanities, Education and Social Sciences.
2017 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Historia är på många sätt nödvändigt för oss människor, vare sig det är för identitetsbildningen eller som källa för kunskap och insikt. Därför är det inte märkligt att just historia förekommer som tema i underhållningen och populärkulturen. Det finns säkert flera anledningar till detta. Kanske är det för att det förflutna är främmande, men samtidigt något bekant. Kanske är det känslan av kontinuitet som lockar. Oavsett anledning är filmer, tv-serier och litteratur som utspelar sig i historisk miljö inte ovanligt. Också värt att komma ihåg är att även underhållning i sig har utvecklats och förändrats med åren, med nya uttrycksformer och nya tekniker. På senare tid har digitala spel, det vill säga data-, tv-, bärbara- och mobilspel, nått en enorm publik, och påverkar därmed stora mängder människor. Föga förvånande använder även denna underhållningsform sig av historiskt tematik, såsom historiska miljöskildringar, historiska personligheter eller historisk symbolik. Ändå är användandet av historia i spel inte något som lockat till sig mycket forskning utan är kanske något som hamnar i skymundan för andra, mer etablerade, underhållnings- och uttrycksformer. Men detta betyder att det finns obesvarade frågor att ställa och svara på. En av dessa frågor kommer att behandlas närmare i denna uppsats, mer specifikt: hur gestaltas och används historia i spelmediet? Som ett led i att svara på denna fråga kall jag analysera två spel med förstavärldskrigstema: Battlefield 1 och Valiant Hearts: The Great War, och försöka beskriva hur dessa berättar om första världskriget och därmed hur historia yttras i spelmediet. Min motivering till varför jag valt just detta som ämne är att just användandet av historia i ett interaktivt digitalt medium, såsom spel oftast är, kanske yttrar sig annorlunda från hur det brukar yttra sig inom exempelvis film och tv. Dessutom verkar det som om just historieförmedling inom digitala spel är relativt outforskat, vilket är beklagligt med tanke på den stora marknad som finns för den formen av underhållning, särskilt bland yngre och vuxna under en viss ålder. Många elever i dagens svenska skola ägnar sig till exempel regelbundet åt digitala spel. Precis som med film är spel en av de faktorer som kan påverka människor och dess effekter kanske inte alltid tas på allvar, eftersom denna form av underhållning sällan analyseras djupare.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 46
National Category
History and Archaeology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-55769OAI: oai:DiVA.org:oru-55769DiVA, id: diva2:1074553
Subject / course
Historia
Supervisors
Available from: 2017-02-15 Created: 2017-02-15 Last updated: 2017-10-18Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

By organisation
School of Humanities, Education and Social Sciences
History and Archaeology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 38 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf