oru.sePublikationer
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Etablerade och icke-etablerade: En analys av tre filmers framställning av sociala mönster
Örebro University, School of Humanities, Education and Social Sciences, Örebro University, Sweden.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

Film is a media genre that spreads around the whole world. In other words, it is a media genre that many people take part of. Something else that most people has experience about is being part of a group, and often groupings with a power configuration between itself and other groups. Previous research show that groups that is established in a specific social context has  a tendency to have an access to power over groups that are unestablished in that specific  social context. Previous research also show that the way films portrait different social phenomena can both influence the society and get influenced by the society where it is produced. It is therefore relevant to study how film portraits the social patterns that occur when an individual is in a, for the individual, new social context and make contact with a group that is already established in the specific social context. This study aims to analyze how this is portrayed in three Swedish films: Micke och Veronica (2014), Ondskan (2003) and Rallybrudar (2008). The methodological basis in this study has been a combination of comparative research, content analysis and critical discourse analysis. In the analysis of this study Erving Goffman’s (2014) dramaturgical analysis and Donald Broady’s (1998) notion of capital have been used to analyze the three films. Through the analysis of the three films it has shown that all of these films portraits a change in the relationship between the established and the unestablished groups. The unestablished are at first not accepted by the  established groups, but through integration and the unestablished symbolic assets the relationship transcends to an acceptance between the groups.

Abstract [sv]

Film är en mediegenre som sprids över hela världen. Det är med andra ord en mediegenre som många tar del av. Någonting annat som de flesta människor har erfarenhet av är att vara en del av en grupp, och då ofta grupper där det råder ett maktförhållande mellan den egna och den andra gruppen. Tidigare forskning visar att grupper som är etablerade i ett specifikt socialt sammanhang tenderar att ha ett maktövertag över grupper som är icke-etablerade i det specifika sociala sammanhanget. Tidigare forskning visar även att hur film framställer olika sociala fenomen både påverkar och påverkas av samhället där de produceras. Det är därför relevant att undersöka hur film framställer de sociala mönster som uppstår då en individ befinner sig i ett för individen nytt socialt sammanhang och kommer i kontakt med en grupp som redan är etablerad i det specifika sociala sammanhanget. Denna undersökning syftar till att undersöka hur detta framställs i tre svenska filmer: Micke och Veronica (2014), Ondskan (2003) och Rallybrudar (2008). Den metodologiska utgångspunkten i undersökningen har  varit en kombination av komparativ metod, innehållsanalys och kritisk diskursanalys. I analysen i denna undersökning har Erving Goffmans (2014) dramaturgiska teori och Donald Broadys (1998) kapitalbegrepp använts för att analysera de tre filmerna. Genom analysen av de tre filmerna har det framgått att samtliga filmer skildrar en förändring i relationen mellan etablerade och icke-etablerade grupper. De icke-etablerade blir först inte accepterade av de etablerade grupperna, men genom integration och de icke-etablerades symboliska tillgångar övergår relationen till att innefatta acceptans mellan grupperna.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , 38 p.
Keyword [en]
Social patterns, established, unestablished, film
Keyword [sv]
Sociala mönster, etablerad, icke-etablerad, film
National Category
Sociology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-55805OAI: oai:DiVA.org:oru-55805DiVA: diva2:1074762
Subject / course
Sociologi
Supervisors
Available from: 2017-02-16 Created: 2017-02-16 Last updated: 2017-02-16Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(552 kB)23 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 552 kBChecksum SHA-512
ee76c05cfa054bd8833e9cc07d833f6f5e759f064852d96c5025803b814a62f3b9adc1132af15fa389d7cf32bb4e9cef1b1b9bb203e145e5f923988e8d0024bd
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities, Education and Social Sciences, Örebro University, Sweden
Sociology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 23 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 96 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf