oru.sePublikationer
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Pokémon GO i idrottsundervisningen En kvalitativ studie om hur idrottslärare arbetar med artefakten Pokémon GO i ämnet idrott och hälsa
Örebro University, School of Health Sciences.
2017 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Pokémon GO in physical education A qualitative study of how digital games are applied in physical education (English)
Abstract [sv]

Sammanfattning

I dagsläget befinner sig idrottslärare i en situation där digital teknik integreras allt mer i undervisningen samtidigt som tv-och datorspel är en stor del av ungdomskulturen. Forskning visar att digitala spel i idrottsundervisningen kan ha både för-och nackdelar men vi saknar kunskap om hur lärare faktiskt använder sig av spelen i undervisningssammanhang. På senare tid har det tillkommit nya varianter av aktiva digitala spel, så som exempelvis Exergames. Dessa spel lyfts fram som potentiella didaktiska verktyg att använda i idrottsundervisningen eftersom spelen kombineras med både motion och kunskap om kroppsrörelser. Att kombinera engagemanget unga känner för datorspel med fysisk aktivitet är definitivt intressant men frågan är hur lärare faktiskt gör för att använda denna typ av fysiskt stimulerande spel i praktiken. Under den senaste tiden kan vi även urskilja hur ett ytterligare aktivt digitalt spel diskuteras i idrottslärargrupper på sociala medier. Detta är spelet Pokémon GO. Att vi inte vet så mycket om artefakten Pokémon GO i undervisningssammanhang gör att det blir ett intressant studieobjekt. Syftet med studien är därför att undersöka hur idrottslärare arbetar med artefakten Pokémon GO som läromedel och didaktiskt verktyg i undervisningen. Studien vilar på en empirisk undersökning genom semistrukturerade intervjuer av sex lärare på fältet som använder sig av spelet Pokémon GO i undervisningen. För att rama in undersökningen och för att analysera resultatet har studien tagit sin utgångspunkt i didaktiken och det sociokulturella perspektivet, främst artefaktbergreppet.

Resultatet av studien visar att artefakten Pokémon GO både kan används som ett läromedel och didaktiskt verktyg främst för att fysiskt aktivera, inkludera och engagera elever till att delta i idrottsundervisningen. Dessutom indikerar studien på att användningen av artefakten kan motivera de elever som vanligtvis är inaktiva på lektionen. Med rätt didaktiska överväganden kan, lärarna med hjälp av spelet, erbjuda eleverna en balans mellan både ämneskunskaper, fysisk träning och något som eleverna tycker är roligt. Studiens resultat visar att lärarna främst valde att använda Pokémon GO som ett modernt didaktiskt verktyg för att utöka elevers kunskaper i orientering. Spelet kan därför ses som ett motivations-och aktivitetshöjande alternativ till den traditionella idrottsundervisningen. Av den anledningen bidrar den här studien med kunskaper om hur man kan använda sig av ett samhällsfenomen som spelet Pokémon GO och applicera det till undervisningen i ämnet idrott och hälsa.

Place, publisher, year, edition, pages
2017.
Keyword [sv]
drott och hälsa, digitala läromedel, didaktik, artefaktanvändning.
National Category
Sport and Fitness Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-56797OAI: oai:DiVA.org:oru-56797DiVA: diva2:1084169
Supervisors
Available from: 2017-03-23 Created: 2017-03-23 Last updated: 2017-03-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
School of Health Sciences
Sport and Fitness Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 60 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf