oru.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Intersektionalitet och simulerad historia: En intersektionell studie av det historiska samhället i Assassin’s Creed
Örebro University, School of Humanities, Education and Social Sciences.
Örebro University, School of Humanities, Education and Social Sciences.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Historia finns överallt i samhället. Den möter oss passivt genom monument, byggnader och våra medmänniskor. Vi möter den också aktivt förmedlad i olika mediekanaler i form av reklam, undervisning och underhållning. Som människa i samhället blir vi ständigt tvungna att reflektera över det förflutna eftersom det påverkar oss hur vi ser på vårt samhälle och vår historia.1 Film och även TV har länge varit ett populärt medieformat för skildring av historia i dokumentärer såväl som storfilmer. Sedan filmens unga dagar har otaliga berättelser i historisk miljö producerats och distribuerats. På senare tid har också spel börjat ta alltmer plats i denna långlivade trend.

Digitala spel är idag ett enormt medium som inkluderar ett stort antal genrer på många olika plattformar. Ständigt släpps nya titlar till konsoler som Xbox och Playstation såväl som till mobiltelefoner och surfplattor som baseras på allt från strategi och hjärngymnastik till skräck och krigssimuleringar. Till följd av detta kan spel tilltala ett stort spektrum av människor med olika intressen och behov. Likt film och TV erbjuder spel även i stor utsträckning kontakt med och konsumtion av historia. Idag kommer många människor i kontakt med spel regelbundet, genom att själva spela såväl som att titta på när andra gör det via streaming. På till exempel Youtube finns det många människor som livnär sig på att ladda upp videor av när de spelar. Spelmarknaden är enorm och det kommer ständigt nya spel som på ett eller annat sätt baseras på historia. En av de mer lyckade spelserierna kommersiellt sett är Assassin’s Creed, vilken i hög grad använder sig av historia. Det första spelet i denna serie gavs ut 2007 och har kontinuerligt utforskat olika delar av historien fram till idag. Till skillnad från många andra historiebaserade spel låter Assassin’s Creed spelaren utforska hela samhällen i olika historiska epoker. Hur dessa samhällen och epoker framställs, med huvudsakligt fokus på intersektionalitet, är vad denna studie kommer att utgå ifrån.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 54
National Category
History
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-58753OAI: oai:DiVA.org:oru-58753DiVA, id: diva2:1128038
Subject / course
Historia; Historia
Supervisors
Available from: 2017-07-21 Created: 2017-07-21 Last updated: 2017-10-18Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(341 kB)77 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 341 kBChecksum SHA-512
4ce3fc89a11b6cc994a64730d3b4c1d3a15bba0d600d280c2c99c82e5c32ccba5d6eb660845d64c73639e36d626832692e3b6383cc818bd70adc5a5f1f871400
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities, Education and Social Sciences
History

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 77 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 111 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf