oru.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Auteurens många ansikten
Örebro University, Department of Humanities.
2006 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Auteurens många ansikten – har för avsikt att behandla den inom filmvetenskapen varande auteuren. Metoden proklameras vara en historieframställan. Uppsatsen begynner med att framlägga en hypotes sägandes att det inte finns en auteur inom filmen och att termen istället är ett i marknadsföringssyfte brukat värdesignum.

För att underbygga hypotesen spåras så auteuren från dess pre-auteur stadier i 1910-talets tyskland via den amerikanska utvecklingen under 1940-talet och det konstateras i det närmaste omedelbart att termen, som hämtas utanför filmvärlden har för avsikt att låna filmen status och därmed värde.

Spårningen fortsätter sedan med den franska auteuren och filmtidskriften Cahiers du Cinémas inflytande. Från detta förs idén vidare till den engelskspråkiga delen av världen och en serie ändringar i syfte att vidhålla termens påstådda värde tar vid. Uppsatsen knyter så samman auteuren med den nya high conceptfilmen och kommer i slutsatsen fram till att fokusen på regissören har ändrats till ett mera vidsynt annalkande där filmskaparen dels kan vara regissören men likväl manusförfattaren eller producenten. Det är på detta sätt, konkluderas det, som den tidigare så viktiga enskilda och unika konstnären vidhållit sitt unika värde vilket nu utvecklats till en bestämd del i den så kallade high-conceptfilmens så markanta och avgörande marknadsföring.

Place, publisher, year, edition, pages
2006. , p. 42
Keywords [sv]
Filmvetenskap, Filmteori, Auteurteori, Auteur politik, Auteurism, Auteurkritik, High concept, New Hollywood, Cahiers du Cinéma
National Category
Studies on Film
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-1125ISRN: ORU-HUM/MKF-C--07/0001--SEOAI: oai:DiVA.org:oru-1125DiVA, id: diva2:134676
Uppsok
humaniora/teologi
Supervisors
Examiners
Available from: 2007-04-11 Created: 2007-04-11 Last updated: 2017-10-18

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

By organisation
Department of Humanities
Studies on Film

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 132 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf