oru.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vanor och intressen att spela dator- och tv-spel bland barn med cerebral pares
Örebro University, School of Health and Medical Sciences.
Örebro University, School of Health and Medical Sciences.
2008 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Människan är en aktiv varelse, människans vanor och intressen styr de aktiviteter som hon väljer. Barn med funktionshinder kan ibland behöva hjälp i sitt aktivitetsutförande av t ex tekniska hjälpmedel. Dator och datorspel är exempel på sådana hjälpmedel som kan användas i träningssyfte. Syftet med denna studie var att kartlägga vanor och intressen av dator- och tv-spel bland barn med cerebral pares. Studien genomfördes med hjälp av enkäter innehållande frågor om barnens vanor och intressen i frågan. I urvalet var inklusionskriterierna barn mellan 8-16 år och med en MACS nivå mellan 1-3. De som svarade på enkäten bestod av 22 personer i åldrar mellan 7-16 år fördelade på 18 pojkar och 4 flickor. Resultatet av undersökningen visade på ett stort intresse och vana av att spela dator- och tv-spel bland barn med cerebral pares. De spelar mer datorspel än tv-spel. När de spelar är det vanligaste att de spelar varje dag eller 3-4 ggr i veckan och då spelar de mellan 1-2 timmar. Det är vanligt bland barnen att de har regler angående speltid. Men det påverkar inte deras vanor att spela i förhållande till barnen som inte har regler. För att väcka barnens intresse är det viktigt att spelen är spännande och har snygga miljöer. Den spelgenre som intresserar barnen mest är sportspel och då är det fotbollsspel som är populärast. Intresset för att spela med kompisar var inte någon viktig prioritering. Författarna har inte tillräckliga bevis för att kunna hävda att någon svårighet som barnen upplever i eller med spelet påverkar deras intresse eller vana för spelandet i negativ mening.

Slutsats: Att spela dator- och tv-spel är en vanlig och ofta utövad aktivitet som barn oavsett om de har cerebral pares eller inte finner ett stort intresse för. Många komponenter bidrar för att göra det till en motiverande och stimulerande aktivitet. Det finns få skillnader när det gäller denna grupp av barn och andra barns vanor och intressen för dator- och tv-spel.

Place, publisher, year, edition, pages
2008. , p. 38
Keywords [sv]
Cerebral pares, vanor, barn, dator, spel, motivation
National Category
Occupational Therapy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-2153ISRN: ORU-HI/ARB-C--08/0027--SEOAI: oai:DiVA.org:oru-2153DiVA, id: diva2:135942
Uppsok
samhälle/juridik
Supervisors
Examiners
Available from: 2008-05-21 Created: 2008-05-21 Last updated: 2017-10-18

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

By organisation
School of Health and Medical Sciences
Occupational Therapy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 175 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf