Detta examensarbetes syfte är att skapa en simulering som baseras på ickeverbal kommunikation mellan en användare och ett antal virtuella karaktärer vars beteende beror på vad användaren gör. Ett experiment som skall utföras i slutet av arbetet kommer att svara på om karaktärerna ger lämplig respons till användaren. Varje karaktär i systemet har en egen personlighet och detta medför att de kan agera självständigt. Detta beteende är oberoende från vad de andra studenterna gör. Om läraren är aktiv och interagerar med karaktärerna under en längre tid, bör varje karaktär reagera positivt. Om användaren är ointressant för karaktärerna kommer de istället tappa intresse och bör reagera negativt. För att undersöka detta skall vi använda statistik hämtat från svarsblanketter och data från programmet som skall samlas in genom ett experiment vars procedur beskrivs i rapporten. Rapporten redogör även för hur simulationen skapades samt vilka verktyg som använts för att skapa simuleringen.
This thesis project’s purpose is to create a simulation in which the user interacts with several virtual characters. An experimental validation is performed to determine if the program is working as intended or not. Each virtual character acts independently from each other due to individual interpretation of user activity. Characters respond differently to active and passive behaviours displayed by the user. If the user is active the virtual characters react in a positive manner and if the user is passive the characters react in a negative manner. This report will also detail how the program was implemented and which tools was used to run it and perform the experiment.