To Örebro University

oru.seÖrebro University Publications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
The past as repeatable presence: how music changed from an ephemeral event to an ever accessibleobject: a comparison between Sweden and Italy during th interwar years
Örebro University, School of Music, Theatre and Art. (ACCLAIM, Aesthetics, Culture and Media)ORCID iD: 0000-0002-5809-3575
Örebro University, School of Music, Theatre and Art. University of Bonn. (ACCLAIM)ORCID iD: 0000-0003-3575-5668
2021 (English)In: Musikforskning idag 2021 15–16 juni 2021: Program och abstrakt, Stockholm: Svenska samfundet för musikforskning , 2021Conference paper, Oral presentation with published abstract (Refereed)
Abstract [sv]

Syftet med detta projekt är att undersöka ett viktigt villkor för både musikproduktion, distribution och lyssnande i dagens digitala tillvaro. Mer specifikt ställs frågan: Hur förändrades musik från att betraktas som en flyktig händelse till att bli ett allestädes tillgängligt objekt? 

Frågan låter ana ett historiskt perspektiv. Musik betraktades inte bara som en händelse, en kollektiv och gemensam aktivitet, sedan antiken; dess omvandling till ett tillgängligt objekt att lyssna på vid behag, rentav i ensamhet, var en mångårig process. Även om ljudinspelningsteknologin spelade en viktig roll, skedde inte förändringen per automatik.I tidigare forskning av de sökande lokaliseras skiftet till 1900-talets mellankrigsår och projektet innebär fördjupade undersökningar av viktiga företeelser som påverkat musikens förändrade status, t.ex. kompositionstekniker, upphovsrätt, radioutsändningar och skivrecensioner. 

Projektet lyfter en sällsynt fråga i västerländsk musikhistoria. Medan olika föreställningar om vad musik "är" beskrivits i etnologiska jämförelser av olika kulturer (musik förstådd i vid bemärkelse) har frågan rönt mindre intresse i historisk forskning (som snarare uppmärksammat förändringar i kompositionstekniker, genrer, framförandepraxis och lyssnande). I detta projekt är frågan om musikens förändrade status central.  Därmed kommer projektet att bidra till både musikhistoria, medialiseringsforskning, samt till ljud- och teknikstudier, med såväl svar som nya forskningsfrågor.

Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Svenska samfundet för musikforskning , 2021.
National Category
Musicology
Research subject
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-95382OAI: oai:DiVA.org:oru-95382DiVA, id: diva2:1610392
Conference
Musikforskning idag, [DIGITAL], 15-16 juni, 2021
Projects
The past as repeatable presence
Funder
Riksbankens Jubileumsfond, P20-0062Available from: 2021-11-10 Created: 2021-11-10 Last updated: 2023-10-09Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Other links

Fri fulltext

Authority records

Volgsten, UlrikZucconi, Benedetta

Search in DiVA

By author/editor
Volgsten, UlrikZucconi, Benedetta
By organisation
School of Music, Theatre and Art
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 44 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf