To Örebro University

oru.seÖrebro University Publications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Jamie Oliver i den gode smags tjeneste: om restaurativ nostalgi og gastrogouvernementalitet i »Jamie’s Ministry of Food«
Århus Universitet.ORCID iD: 0000-0002-9068-8835
2014 (Danish)In: Litteraturmagasinet Standart, ISSN 1602-2246, Vol. 27, no 4, p. 54-57Article in journal (Refereed) Published
Abstract [da]

»Hi guys – I’d like to ask you a favor: I need your help with a food movement I’ve started«. Således starter Jamie Olivers kogebog »Jamie’s Ministry of Food« (2008). Denne åbning understreger, at der ikke er tale om en helt almindelig kogebog. For mange er kogebogen blot en samling opskrifter på mad, men som anvisningslitteratur har kogebogen historisk set ofte haft en moralsk og normativ dimension og altså kombineret opskriften på den gode mad med en opskrift på det gode liv, samt en mere eller mindre udtalt vision om, hvori det knap så gode liv består (Nyvang 2013). Sådanne fortællinger om det gode liv er i stigende grad blevet en central del af genren i dag, hvor særligt kogebogsforfatternes privatliv og livsstil – altså et selvbiografisk element – er blevet et bærende narrativ i mange kogebøger. Med sådanne iscenesættelser og dramatiseringer af forestillinger om det gode liv bevæger kogebogsgenren sig altså ind på områder, som traditionelt har været skønlitteraturens og filosofiens domæne. Jamie Olivers første kogebog er et glimrende eksempel på dette. Den hedder »The Naked Chef« (1999) og ledsagede den unge koks første tv-program af samme navn. Dette program gjorde med ét den 22-årige Jamie Oliver til et fænomen i den britiske madkultur (Hollows 2003). Han integrerede madlavning i en hip ungdomskultur og gjorde op med traditionelle modeller for mandlig madlavning i medierne: den professionelle, uniformerede kok og den frankofile levemand. I Jamies køkken var madlavning en del af en afslappet, drenget livsstil. Der blev lavet enkel, men ’sexy’ mad, som passede til en sådan livsstil og kunne give den unge (mandlige) madlaver status blandt venner og ikke mindst kvinder. Med »Jamie’s Ministry of Food« tager Jamie skridtet fra at være livsstilsekspert, der viser, hvor sjov madlavning kan være, til at være social og etisk entreprenør, der vil starte en madbevægelse. Målet med denne bevægelse er at bekæmpe den tiltagende fedmeepidemi ved at få ’folk’ til at lave mad fra bunden igen. Bevægelsen initieres af Jamie, men den fordrer en kollektiv indsats, hvilket den første sætnings interpellationsform understreger: »Hi guys …«. Kogebogen er ikke en selvbiografisk bog som »The Naked Chef«, hvor mad og livsstil flettes sammen til et sammenhængende narrativ. Der er snarere tale om et kampskrift, der skal bane vejen for radikale ændringer af den britiske madkultur. »Jamie’s Ministry of Food« er på den måde en del af en større ’pakke’, som både rummer en dokumentarserie om emnet og en række events, festivaller, madkurser, kampagne og etableringen af madcentre i de britiske randområder, hvor det står værst til med madkulturen (Hollows & Jones 2010). Selvom det umiddelbart kan tolkes som ganske prisværdigt, at en kendiskok bruger sin celebrity-faktor til at kæmpe i den gode sags tjeneste – og de britiske madvaner levner bestemt plads til forbedringer – så vil jeg i nærværende artikel kaste et kritisk blik på denne tilsyneladende filantropiske madaktivisme. Jeg vil nemlig vise, at Jamie i sin aktivisme bygger på en nationalistisk myte, som bruger madkulturen til at diagnosticere det britiske samfunds aktuelle forfald, og som skaber en drøm om national genrejsning gennem en fornyet madkultur. Jeg vil argumentere for, at en sådan nostalgisk nationalmyte reproducerer flere køns- og klassestereotyper og hierarkier, ligesom den bruges til at legitimere Jamies disciplinering af personer med dårlige madkompetencer, særligt arbejderklassemødre. Der er med andre ord grund til at forholde sig kritisk til strategien i Jamie Olivers opbyggelige kogebogsprojekt og stille spørgsmålet, om ikke kampen i den gode sags tjeneste først og fremmest tjener til at skabe et positivt billede af tv-kokken/kogebogsforfatteren som etisk individ (og brand) på bekostning af de gastronomisk nødstedte. Det skal nævnes, at jeg i min læsning af Jamies kogebogs-kampskrift har ladet mig inspirere af den russisk-amerikanske kunstteoretiker Svetlana Boym og hendes nostalgibegreb samt af den franske filosof Michel Foucaults tanker om magt og styring i det moderne samfund. 

Place, publisher, year, edition, pages
Århus: Litteraturmagasinet Standart , 2014. Vol. 27, no 4, p. 54-57
Keywords [da]
Magt, Seksualitet
National Category
Social Sciences Interdisciplinary
Research subject
Culinary Arts and Meal Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-112005OAI: oai:DiVA.org:oru-112005DiVA, id: diva2:1841128
Available from: 2024-02-27 Created: 2024-02-27 Last updated: 2024-02-28Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Authority records

Leer, Jonatan

Search in DiVA

By author/editor
Leer, Jonatan
Social Sciences Interdisciplinary

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 12 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf