oru.sePublikationer
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Musikmemorering: Strategier för memorering och utantillspelets funktion
Örebro University, School of Music, Theatre and Art.
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Memorizing Music : Strategies for Memorization and the Function of Playing by Heart (English)
Abstract [sv]

Syftet med denna uppsats är att genom att ta del av litteratur undersöka hur minnet fungerar i musiksammanhang och att se vilka memoreringsstrategier och metoder som forskningen föreslår och dessa metoders användningsområden. Vidare att jämföra detta med en pianists egna strategier för och tankar om memorering erhållna genom en intervju. Jag jämför dessutom forskningen och pianistens svar med mina egna erfarenheter, tankar och funderingar. Pianisten som valdes för intervjun valdes utifrån hennes långa erfarenhet som pedagog (ca 50 år), med erfarenhet av undervisning på alla nivåer, av ett brett ålderspann, och stor variation på begåvningar, dessutom på grund av hennes långa erfarenhet som professionell musiker. Vidare undersöks pianistens tankar kring och inställning till utantillspel, och därigenom belyses frågan kring utantillspelets funktion och roll. Uppsatsen ger en översiktlig inblick i hur minnet fungerar, och därigenom även verktyg att förstå sig på processerna som ligger bakom memorering. Den ger även tips och råd om olika strategier en musiker kan använda sig av vid instudering och framförallt memorering, hämtat såväl från forskning som från intervjun med pianisten och mina egna erfarenheter. Vidare väcks med uppsatsen frågan om utantillspelets funktion och roll, och spelet med och utan noter jämförs utifrån synen på detta och dess musikaliska skillnader och funktioner. Uppsatsen utgår mestadels från en pianists synvinkel, men informationen kan vara av intresse även för andra instrumentalister och även ur ett musikpedagogiskt perspektiv.

Place, publisher, year, edition, pages
2010. , 28 p.
Keyword [sv]
utantillspel, spel med noter, instudering, minne, kinestetiskt minne, visuellt minne, gehörsbaserat minne, det inre örat, visuell memorering.
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-10911ISRN: ORU-MHS/MUG-GK-2010/1--SEOAI: oai:DiVA.org:oru-10911DiVA: diva2:322086
Subject / course
Musikalisk gestaltning
Presentation
(English)
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2011-01-25 Created: 2010-06-03 Last updated: 2011-08-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(387 kB)605 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 387 kBChecksum SHA-512
b1ca3907b33191e110c2ea9878fe3b04e7060f3de43a60a16d2527242260a761aeecfbb3f8c75d771603394612b26ac6c21117834b81ca0c8249137eef4e7e0b
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Music, Theatre and Art
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 605 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 350 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf