oru.sePublikationer
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
YouTube som musikalisk erfarenhet
Örebro University, School of Music, Theatre and Art, Örebro University, Sweden. (ACCLAIM (Aestethics, Culture and Media))ORCID iD: 0000-0002-3758-7541
Örebro University, School of Music, Theatre and Art, Örebro University, Sweden.ORCID iD: 0000-0002-2646-6752
2011 (Swedish)In: Perspektiv på populärmusik och skola / [ed] Claes Ericsson, Monica Lindgren, Lund: Studentlitteratur AB, 2011, 143-164 p.Chapter in book (Other academic)
Abstract [sv]

Att frågor kring kultur, livsvillkor och samhälle hör ihop med (möjligheterna och begränsningarna för) lärande är det förmodligen ingen större tvekan om. Problemet blir då istället hur vi ska tala om denna kultur, dessa livsvillkor och detta samhälle, av idag. Det finns givetvis otaliga vis att karaktärisera den svenska och västerländska samtiden, och vad som format och formar den. Men något som kan ses som ofrånkomligt att diskutera, och som också diskuteras flitigt, är vad den ”digitala revolutionen” kan sägas bära på. Vad innebär det att vi nu lever i ett samhälle där informations- och kommunikationsteknologin (IKT) är en del av ungas lärande, meningsskapande, och socialisation? Svaren på denna fråga i relation till utbildning och skola har tidigare tenderat att vara antingen teknikromantiska, utopiska eller teknikfientliga, dystopiska.

Med utgångspunkt i ett hermeneutiskt bildningsideal, där kunskap uppstår med grund i ”det egna”, ett möte med ”det andra/”den andre”, och tillbaka igen till ”det egna” (som då förändrats, eller utvidgats), krävs onekligen en förståelse av vad detta ”det egna” egentligen är. Denna kunskapssyn innebär att pedagogik måste ta hänsyn till elevernas egna erfarenheter – även om de i sig inte kan betraktas som ”tillräckliga”. För att kunskap ska uppstå krävs ett möte med ”det andra/den andre”, vilket kan ses som skolans uppdrag. Med andra ord, i detta sammanhang: Vad menar vi när vi talar om elevernas egen (musikaliska) kultur, elevernas egna (musikaliska) erfarenheter? Om dessa kan begreppsliggöras som ”populärkultur” behöver vi formulera en bild av denna. Vad innefattar, innebär och medför den samtida populärkulturen? Vi vill påstå, att när vi talar om detta idag, kan vi inte undgå att prata om den moderna IKT’n.

I det här kapitlet är inte vår avsikt att presentera konkreta förslag på musikundervisningens innehåll och hur den kan organiseras med hjälp av IKT. Det handlar snarare om att synliggöra lärandekvalitéer i det digitala rummet, och hur medvetenheten omkring dessa kan utgöra grund för ett pedagogiskt förhållningssätt som både tillvaratar och förändrar elevernas egna erfarenheter.

Ambitionen är att förstå och formulera, med hjälp av You Tube som exempel, vad denna elevernas egen musikaliska erfarenhet kan betraktas som, och således vad det får för musikpedagogiska konsekvenser, i termer av en rörelse som tar avstamp i den bekanta livsvärlden, men som sedan främmandegör den. För akten av att kunna ha distans och yppa kritik, kräver att vi vet vad det är vi ska förhålla oss distanserat till och kritisera. Oavsett om vi är elever, forskare, lärare eller studenter.

Place, publisher, year, edition, pages
Lund: Studentlitteratur AB, 2011. 143-164 p.
Keyword [sv]
Digitalisering, lärande, musik och medier, meningsskapande, socialisation, bildning
National Category
Musicology
Research subject
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-11157ISBN: 978-91-44-06877-0 (print)OAI: oai:DiVA.org:oru-11157DiVA: diva2:325381
Available from: 2013-03-05 Created: 2010-06-18 Last updated: 2017-03-14Bibliographically approved

Open Access in DiVA

YouTube som musikalisk erfarenhet FINAL DRAFT(218 kB)388 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 218 kBChecksum SHA-512
05971f8b0ac20c5fb6eae5d7eaef39408511a244fb6c0dfe11c580c1db12b0e8741cb305a66e2b66fac0437293d3831ad6c1cc5d9ebc3ac90618e53e44daf7da
Type fulltextMimetype application/pdf

Other links

http://libris.kb.se/bib/12097208

Search in DiVA

By author/editor
Georgii-Hemming, EvaKvarnhall, Victor
By organisation
School of Music, Theatre and Art, Örebro University, Sweden
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 388 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 975 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf