oru.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
”Jag är som en pappa i en flerbarnsfamilj som försöker få med alla på bilsemester”: Om regissörens arbete i praktiken
Örebro University, School of Music, Theatre and Art.
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

I denna C-uppsats har jag haft för avsikt att undersöka olika regissörer och deras praktiska regimetod. Detta innebär för mig sättet de instruerar skådespelarna på scenen och inte hur de tänker om uppsättningen i stort eller på vilket sätt de förverkligar sina visioner. Jag gör en jämförande studie och ser om det finns skillnader i regimetod beroende på sammanhang och utbildning på området. Min övergripande fråga är om det finns någon pedagogisk regimetod och hur den i så fall ser ut.

Undersökningen görs genom ett antal observationer med efterföljande samtal under repetitioner med olika regissörer. Dessa är amatörregissörer som kommer från nationsteatern i Uppsala, pedagoger arbetandes i olika miljöer samt professionella regissörer.

Materialet presenteras under sex olika frågeställningar om regissörens arbetsmetod:

VAD sägs i kommentarerna till skådespelarna?

NÄR ges kommentarer?

HUR arbetar regissören i samspel med skådespelarna?

HUR visar regissören vad han menar?

HUR svarar regissören på skådespelarens fråga: hur ska jag säga den här repliken?”?

VARFÖR – vad är regissörens syfte och roll?

Dessa frågeställningar förklaras närmare i uppsatsen. Under resultatdiskussion görs sedan en kategorisering baserad på typ av regimetod och jag kommer fram till att det utifrån materialet går att urskilja fyra typer av regimetoder, dessa är Den tekniska, Den kontextskapande, Den demokratiska & diskussionsinriktade samt Den psykologiska. Jag kommer fram till att det går att urskilja vissa metoder som mer pedagogiska än andra och jag vill rekommendera den psykologiska metoden med drag av den kontextskapande och den demokratiska & diskussionsinriktade för teaterpedagoger.

Place, publisher, year, edition, pages
2010. , p. 33
Keywords [sv]
teater, regi, teaterpedagogik, regissör, pedagogik, registil
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-11743ISRN: ORU-MHS/TEP-GH-2011/0002--SEOAI: oai:DiVA.org:oru-11743DiVA, id: diva2:349131
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-01-25 Created: 2010-09-06 Last updated: 2017-10-18Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search in DiVA

By author/editor
Björkman, Ida
By organisation
School of Music, Theatre and Art
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 173 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf