oru.sePublikationer
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
O Mistress mine  : En dramateoretisk analys av tematiken kärlek och musik i William Shakespeares Twelfth Night eller What You Will
Örebro University, School of Humanities, Education and Social Sciences.
2011 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

I uppsatsen behandlas William Shakespeares komedi Twelfth Night. Dramat publicerades för första gången 1623 och innehåller, på samma sätt som många av hans tidigare komedier, motiv som förväxlingar och sökandet efter en sann kärlek. Intrigen bygger på att människor på grund av en förklädnad inte känner igen varandra. I det här fallet är det en ung kvinna, Viola som får omgivningen att tro att hon är man.   Shakespeares Twelfth Night är uppbyggd genom en komposition av olika teman och jag har undersökt hur han har motiverat sina motiv kärlek och musik och genom dessa skapat dramats lyckliga slut. I uppsatsen har jag i första hand analyserat den seriösa nivån i komedin och sammanfört den med kärlekstemat.  Kärleken i Twelfth Night yttrar sig på flera olika sätt och som olika slags kärlek, mitt fokus har lagts vid den romantiska kärleken och hur dessa motiv genom motiveringar framträder i dramat. Kärlekstemat har sammanförts med begreppet ”seriositet”, då analysen har sin utgångspunkt i de båda kontrasterande men också harmonierande nivåer som förekommer i Shakespeares komedi samt hur den ”den seriösa nivån” kontrasterar mot den ”populära nivån”.   När det kommer till musiktemat har jag lyfta de många musikinslagen och försöka visa hur musiktexterna, synliga såväl som dolda ackompanjerar handling och rådande stämningar. Jag diskuterar också hur man delvis kan se musiktemat som en metafunktion i dramat.

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , 35 p.
National Category
General Literature Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-13707Archive number: ORU-HUS/LIT-AY-2011/0002--SEOAI: oai:DiVA.org:oru-13707DiVA: diva2:386197
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-02-07 Created: 2011-01-12 Last updated: 2011-02-07Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(203 kB)730 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 203 kBChecksum SHA-512
1b529ca42704729f929379bfb200233f4ce56521b99a6737716ef9a9838031377988f30642eb18b18cab29dc84e0bb1bc2bce8b2b85072ea8df70f75b2df230a
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities, Education and Social Sciences
General Literature Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 730 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 197 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf