oru.sePublikationer
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Janus ala Cuba: Filmiska gestaltningar av den kubanska revolutionen
Örebro University, School of Humanities, Education and Social Sciences, Örebro University, Sweden.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Janus ala Cuba : Cinematic portrayals of the Cuban Revolution (English)
Abstract [sv]

Denna uppsats undersöker hur samma historiska händelse kan ha olika betydelser i film. Idag är människor mer benägna att se en film om en historisk händelse än att läsa en historiebok, och detta innebär att vi måste lära oss att förstå de konventioner som används för att placera historia på film. Historiefilmen kan sägas besitta en palimpsestisk historiskt medvetenhet där lager av fakta och myt smälter samman, hellre än att skiljas åt. Men för att en historisk händelse ska passa in i filmens tidsram måste den bearbetas och detta resulterar i att vissa människor, händelser och rörelser prioriteras, medan andra utesluts. Därför undersöker denna uppsats vad som lagts till / uteslutits och effekterna på sammanhanget och trovärdighet, hur filmen hävdar sin autenticitet, och hur upphovsmannen påverkar trovärdigheten. Analysresultaten av två filmer om den kubanska revolutionen, visar att beroende på vilken del av den historisk händelsen som skildras, skapar filmerna helt olika berättelser med olika budskap. Medan filmen Che-Argentinaren (2008) fungerar som en hyllning av gerillanledaren Che Guevara som Kubas frälsare, visar en vänsterideologi och uttrycker USA förakt, skildrar däremot den andra filmen The Lost City (2005) revolutionens baksida. Den visar en högerideologi, familjevärderingar och USA som frihetens och drömmarnas land. Båda filmerna använder sig av liknande stilistiska strategier för att uppnå illusionen av autenticitet, och filmernas upphovsmän påverkar filmernas trovärdighet i olika grad. Vad jag i uppsatsen till sist menar är att historiefilmen inte bör tas som sanning, utan har en viktig roll som intresseväckare, som förhoppningsvis leder till att åskådaren blir intresserad av att söka sig mer kunskap.

Abstract [en]

This paper examines how the same historical event can have different meanings in films. Today people are more likely to watch a film about a historical event than to read a history book, and this means that we must learn and understand the conventions used to place history on film. The history film can be said to possess a palimpsetic historical consciousness in which layers of fact and myth come together rather than be separated. But for a historical event to fit within the film's time frame, it must be processed and this results in that certain people, events and movements are given priority, while others are excluded. Therefore, this paper studies what has been added/excluded and the effects on the context and credibility,how the film claims its authenticity, and how the author/filmmakers affects the credibility. The results of the analysis of two films about the Cuban revolution, shows that depending on which part of the historical event depicted, the films create entirely different stories with very different message. While the film Che-Part One (2008) serves as a celebration of the guerrilla fighter Che Guevara as Cuba's savior, according to a leftist ideology and the film is expressing U.S. disdain, the other film The Lost City (2005) however, portrays the revolutions backside, it shows a right-wing ideology, family values and the U.S. as the land of freedom and dreams. Both films use similar stylistic strategies to achieve illusion of authenticity, and the films' creators affect the films credibility in different amounts. What I finally conclude, is that the history film should not be considered as truth, but serve to arouse interest, which will hopefully lead the spectator to seek more knowledge about the historical event.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 46 p.
Keyword [en]
Historical film, films, film history, Cuban revolution, Cuba, Che Guevara, Andy Garcia, Steven Soderbergh, Che The Argentine, Che part one, The Lost City, USA, Robert A. Rosenstone, Rosenstone, Mats Jönsson, Hayden White
Keyword [sv]
Historiefilm, filmhistoria, historisk film, historia, film, Kuba, Kubanska revolutionen, Che Guevara, Andy Garcia, Steven Soderbergh, Che-Argentinaren, The Lost City, USA, Robert A. Rosenstone, Rosenstone, Mats Jönsson, Hayden White
National Category
Studies on Film
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-21119ISRN: ORU-HUS/MKV-GK-2012/0046-SEOAI: oai:DiVA.org:oru-21119DiVA: diva2:479335
Subject / course
Medie- och kommunikationsvetenskap inriktning Film
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-07-13 Created: 2012-01-17 Last updated: 2012-07-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(319 kB)364 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 319 kBChecksum SHA-512
a22599cc3a7aca6a307dea43755d83394b5f296bae3f64cf7ccd4e12f464922ab4feb0fea2fb5126761ff7d6416fa3126d83e1982ecf6a66a4fff16bededc967
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities, Education and Social Sciences, Örebro University, Sweden
Studies on Film

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 364 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 265 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf