oru.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Lyssnarhistoriska förutsättningar för musikfonogrammet
Örebro University, School of Music, Theatre and Art. (Musikvetenskap)ORCID iD: 0000-0002-5809-3575
2013 (Swedish)Conference paper, Oral presentation with published abstract (Refereed)
Abstract [sv]

I sin bok om ljudinspelningens utveckling ställer Michael Chanan frågan hur det kommer sig att fonografen inte utvecklades förrän i och med Edisons plåtcylinder 1877 – fastän den teknologi Edison använder sig av fanns tillgänglig långt dessförinnan. Något entydigt svar ger inte Chanan. En del av svaret har utan tvekan med musik och synen på musik att göra. Det är ju först när musikfonogrammet slår igenom som Edisons uppfinning får sitt stora kommersiella genomslag. Så länge musik uppfattas som en aktivitet är den inte intressant att höra efter att den ägt rum (jämför med sportevenemanget: vem vill se fotbollsmatchen i repris?). Omvänt, det är först som fruset objekt musiken blir intressant att lyssna på vid upprepade tillfällen, på det sätt fonogrammet inbjuder till. Hur denna objektifiering av musiken och det motsvarande musiklyssnandet gick till har jag i stor utsträckning diskuterat i boken Musiken, medierna och lagarna (2012). Men detta är endast en del av svaret. Här vill jag ventilera vad jag tror är ytterligare en bidragande orsak, en förbisedd och mycket viktig orsak. Detta är det borgerliga salongslyssnandet under 1800-talet. Min hypotes är att den borgerliga 1800-talssalongen fostrade en publik som för (kanske) första gången i den västerländska musikhistorien vande sig att lyssna på musik i sitt eget ”vardagsrum”, det privata rum som fonogrammet i så hög grad tycks förutsätta. Hur detta vardagsrum med tillhörande lyssnarvanor utvecklades ur den äldre salongen är en fråga som ännu väntar på svar.

 

Place, publisher, year, edition, pages
2013.
Keywords [sv]
Fonogram, mediehistoria, lyssnare, verk, salong, vardagsrum
National Category
Musicology
Research subject
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-30230OAI: oai:DiVA.org:oru-30230DiVA, id: diva2:641176
Conference
Musikvetenskap idag, Stockholm, 12-14 juni 2013
Projects
Lyssnarhistoriska förutsättningar för musikfonogrammetAvailable from: 2013-08-15 Created: 2013-08-15 Last updated: 2017-10-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Authority records BETA

Volgsten, Ulrik

Search in DiVA

By author/editor
Volgsten, Ulrik
By organisation
School of Music, Theatre and Art
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 487 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf