oru.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vad gör lyssnare?: Om affekt, fantasi och inbillning
Örebro University, School of Music, Theatre and Art. (Musikvetenskap)ORCID iD: 0000-0002-5809-3575
2016 (Swedish)Conference paper, Oral presentation with published abstract (Other academic)
Abstract [sv]

I en diskussion om vad tonsättare gör vill jag lyfta fram lyssnandet. Även om antydningar finns sedan upplysningstidens estetik om betraktarens roll för upplevelsen av skönhet (skönheten finns i betraktarens öga, lär redan Thomas av Aquinus ha sagt), så är det en vanlig föreställning att konstnären skapar helt utifrån sin egen fantasi. Detta är ett återkommande tema i de många föreställningar om geniet som formulerats genom tiderna, inte minst i de genityper jag i andra sammanhang beskrivit som kantska respektive herderska. Skapandet är monosexuellt, d.v.s. det är sprunget ur (det manliga) geniets formande potential. Lyssnandet, liksom spelande, är endast passiv (kvinnlig) materialisering av mer eller mindre originell form. Mot denna syn på kreativitet menar jag att lyssnande och lyssnare kan ses som en förutsättning för tonsättarens verksamhet, för kreativitet och musikaliskt nyskapande. Inte bara i den kantska betydelsen att geniet måste anpassa sig till smaken för att inte förfalla i originellt nonsens. Utan i en mer fundamental bemärkelse där musik, lyssnare och tonsättare ömsesidigt uppstår och bekräftas i en affektavstämmande process.

Place, publisher, year, edition, pages
2016.
Keywords [sv]
Lyssnare, affekt, stämning
National Category
Musicology
Research subject
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:oru:diva-51604OAI: oai:DiVA.org:oru-51604DiVA, id: diva2:951431
Conference
Vad gör tonsättare? Forskning om att skriva musik i vår tid, Kungl. Musikaliska akademien, Stockholm, Sweden, April 6, 2016
Projects
Attuning to the Sounds of MusicAvailable from: 2016-08-09 Created: 2016-08-09 Last updated: 2017-10-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Authority records BETA

Volgsten, Ulrik

Search in DiVA

By author/editor
Volgsten, Ulrik
By organisation
School of Music, Theatre and Art
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 234 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf