Bakgrund: Anorexia nervosa är en allvarlig psykiatrisk sjukdom som kan medföra svårakomplikationer. Avsaknad av sjukdomsinsikt förekommer ofta hos dessa patienter ochofrivillig behandling kan bli aktuellt. Brist på autonomi och integritet kan förekomma vidanvändning av tvångsåtgärder. Ett gott bemötande och goda relationer är centrala aspektersom bör beaktas av vårdpersonal.Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva patienters upplevelser av ofrivilligbehandling vid Anorexia nervosa.Metod: Systematisk litteratursökning var metoden som användes till denna litteraturstudie.Sökningen tillämpades i tre olika databaser: Cinahl, Medline och PsycInfo som resulterade inio inkluderade artiklar.Resultat: Upplevelserna av ofrivillig behandling ansågs vara stödjande och hindrande. Vissapatienter upplevde behandlingsteamets engagemang som stödjande och nödvändig föråterhämtningen. Andra patienter beskrev traumatiska och kränkande upplevelser till följd avtvångsåtgärderna som utövades. Bemötandet beskrevs av patienter som en viktig aspekt för attöka motivationen och bevara tryggheten under behandlingens gång.Slutsats: Studien speglade betydelsen av att bygga relationer baserade på respekt, medkänslaoch förtroende. Sjuksköterskans roll är ytterligare en central aspekt inom tvångsvård som kanlindra lidandet hos patienter med Anorexia nervosa. Ytterligare forskning avseende patientermed Anorexia nervosa och deras upplevelser av tvångsvård hade kunnat förebygga ohälsa ochatt öka medvetenhet.