Syftet med studien är att undersöka hur elever och lärare arbetar med internet i skolan och vilken kunskap eleverna tillgodogör sig kring källkritiskt tänkande. För att få reda på detta intervjuades sex elever i årskurs fyra samt deras klassföreståndare. Kopplat till tidigare forskning gjordes en sammanställning av intervjuerna och en analys som visar att elevernas största användningsområde för internet i skolan är att söka fakta och att läraren använder det för att förbereda lektioner samt för att visa eleverna material från internet i helklass via en projektor. Studien visar att utrustningen inte fungerar tillfredställande för att elever och lärare ska kunna inkludera arbetet med internet i undervisningen eftersom datorerna inte är fysiskt lättillgängliga. Källkritik vad gäller internet arbetas det i stort sett inte med i klassen där studien gjordes. Det finns en skillnad i hur eleverna respektive läraren upplever situationen i skolan. Läraren upplever att de nästan inte arbetar med internet medan eleverna har varierande uppfattning om hur mycket de gör det. Läroböcker används mycket mer än internet.